onsdag, augusti 25, 2004

Portfölj i SVENSKA

för: Karin Rudström

Innehåll:

1. Självbiografi
2. Framtidsmål vad gäller studier och yrke
3. Studieplan för kursen
4. Kursloggar med måldokument
5. Betygskriterier

Novellanalys
Den handlar om en sultan i Indien som har tre söner och han vet inte vem som ska ta över riket eftersom alla är lika var lika vänliga och begåvade.
Jag tror att just den här typen av problem fanns mest förr, de var nog inte så vanliga då heller mest finns de i sagor. Språket är lite gammaldags och en del svåra ord men ändå ganska lättläst.

Huvudperson: Achmed
Mentor: Paribanu och Sultanen
Fiende: Ministrarna och häxan.
Medhjälpare: Paribanu
Räddare: Paribanu
Frombytare: Sultanen

Achmed är den yngsta sonen, när de tre sönerna ska skjuta pilbåge om vem som ska få ta över riket skjuter han helt klart längst men de hittar aldrig hans pil så Ali hans äldre bror får bli arvtagare. Sen vill han inte vara kvar hemma så han rider för att se om han hittar sin pil. Då träffar han fen Paribanu och han gifter sig med henne och glömmer där med Narunnihar och sin far. Sen så blir han påmind av sin far och börjar hälsa på honom. Efter ett tag när sultanen har förstått vilka krafter fen har börjar hans ministrar inbilla honom att Achmed och Parbanu är på väg att ta över hela riket. Så Sultanen vill inte att Achmed ska återvänd till staden och ger honom ett uppdrag till hans fru som sultanen tror är omöjligt, men Paribannu klarar de.
Sultanen frågar då om de vill ta över riket, men de vill hellre leva i sin ”ferike” och vara lyckliga.







1. Självbiografi: [Skriv om dig själv, ditt liv och särskilt om skollivet; bygg på allteftersom]
Ja, Karin heter jag och jag älskar att idrotta, jag spelar fotboll, bandy och curling. Om man säger så här, svenska är inte direkt mitt starkaste ämne. Jag stavar som en kratta men jag jobbar på det. Att läsa är inte precis min favorit sysselsättning och det går inte särskilt fort heller, men det blir också bättre och bättre. Att skriva tycker jag däremot kan vara ganska kul när jag väl kommer igång.



Framtidsmål studier yrke: [Skriv om dina drömmar, realistiska eller inte!]
Mitt stora mål i livet är att vinna OS i curling och därmed slå min pappa som bara har vinnit VM. Vad jag vill arbeta med har jag ingen aning om.


2. Studieplan för kursen [Skriv i månad och mål. Börja med september ! Markera ”klart” i planen allteftersom du blir klar och lägger in måldokumenten. Loggen är underlag för ditt betyg så vänta inte]


· september:
· oktober:
· november:
· december: jag ska göra klart mål 3,4,5 och 7.
· januari: jag hade tänkt att ev börja mad lite gramatik eftersomjag ska vara borta två veckor i frbruari.
· februari:
· mars:
· april:
· maj:
· juni:
· sommaren:



3. Kurslogg Svenska A [Fyll i nedanstående allteftersom du blir klar och lagt in måldokumenten. Loggen är underlag för ditt betyg så var inte ödmjuk i överkant!]



Nu är det vecka: _19_


Ambitionsnivå:[kryssa för EN nivå – du kan alltid ändra under kursens gång, eller klistra in J]

___Siktar på godkänd
_x__Siktar på väl godkänd
___Siktar på mycket väl godkänd


Mål

Eleven skall

Mål 1: kunna förmedla åsikter, erfarenheter och iakttagelser i tal och skrift på ett sätt som är anpassat efter situationen och mottagaren:

Här är min målstatus: [Kryssa i din egen utvärdering, eller klistra in J]

__ har ännu inte börjat
__ har börjat
__ endast delvis klar
__ nått målet delvis
__ nått målet i hög grad nöjd
__ nått målet helt och hållet

Så här uppnådde jag målet: [Skriv ”Handledarens förslag” om du följde det; annars skriver du kortfattat hur du gjorde.]



Här är mitt arbete:
Varför dopa sig?
Ja, svaret varför folk dopar sig är nog ganska självklart. För att bli bättre, för att bli bäst, för att bli hjälte. Men det slutar oftast med att de blir värdelösa fuskare istället. 0ftast är det inte bara personen i fråga som blir fuskare utan det blir hela landets idrottare. Och det är inte utan anledning. För det har ju förekommit ett flertal stora skandaler då ett helt landslag eller flera som har haft samma tränare har åkt dit för doping t ex finska skidlandslaget. Och sen var det det här hur länge har folk dopat sig. Ja, förmodligen mycket längre än vi tror. På OS i år så tog dom fast 22 stycken idrottare och det var det mesta man har tagit på ett OS och vad beror det på. Ja, troligtvis på att det finns bättre kontroller, men det kommer man kanske aldrig att få veta. Man får bara hoppas att så många som möjligt börjar använda sitt sunda förnuft. /Karin







Kommentarer till målet, till lärandeprocessen och till mitt resultat: Kul, men svårt att komma på ett ämne att skriva om.







Mål 2: kunna i tal och skrift förmedla förhållanden och kunskaper som är
viktiga för eleven själv och för den valda studieinriktningen:

Här är min målstatus: [Kryssa i din egen utvärdering, eller klistra in J]

__ har ännu inte börjat
__ har börjat
__ endast delvis klar
__ nått målet delvis
__ nått målet i hög grad nöjd
__ nått målet helt och hållet

Så här uppnådde jag målet: [Skriv ”Handledarens förslag” om du följde det; annars skriver du kortfattat hur du gjorde.]



Här är mitt arbete:
HEDERSMORD
Inledning.

Jag har valt att skriva om hedersmord för att jag tycker det är en mycket intressant fråga. Ska det vara någon skillnad på mord och mord. Kan man mörda någon för att den hittarsin egen väg i livet och inte följer familjens väg? Är det bättre än att man mördar någon för att man inte gillar den? Att familjens regler står högre än lagen. Är det rätt?


Vad är hedersmord?

Varje år mördas enligt FN: s rapporter ca 5000 flickor av sina pappor, bröder, pojkvänner eller annan manlig släckting för att upprätta familjens heder, för att hon har haft en sexuell relation med någon hon inte varit gift med. I många fall är det just kvinnans sexuella relationer med män som de inte ingått ett äktenskap med som är det allvarligaste hotet till männens och familjens heder. Kvinnan drar då skam över sin familj och kan i stort sätt bestraffas hur som helst. Även om de beter sig på annat sätt opassande kan det dra skam och vanära över familjen. Kvinnor mördas alltså för att det har ett förhållande med de män de själva har valt och inte med de som familjen har valt. De har vägrat ingå tvångsäktenskap, eller för att de skilt sig från män som de har blivit misshandlade av.


Att upprätthålla familjens heder.

Hedersmord förekommer i alla samhällsklasser men oftast i de lägre stående klasserna.
Det är männens sak att återupprätta familjens förlorade heder. Att rena familjen från skammen. Men om händelsen inte är offentlig får familjen bestämma själv om hon ska straffas eller inte, hon kanske får husarrest eller får fly staden. Det är ganska milda straff om man jämför med om händelsen blir allmänt känd. Det är då man kan förlora respekten från omvärlden om man inte agerar och det är då de allvarligare straffen kommer. Om man då mördar eller misshandlar den som inte lytt familjens eller samhällets regler så visar man makt och hyllas som hjälte. Ofta utses en minderårig bror till att utföra mordet och undersökningar visar just att det oftast är just bröder som är förövarna. Annars är det oftast
fäder eller någon manlig kusin som begår brottet. Kvinnor är sällan inblandade i själva mordet, men det är oftast dom som ligger bakom ryktesspridningen.


Är det okej med hedersmord inom Islam?

De flesta hedersmord sker i de muslimska länderna, men det förekom hedersmord i de länderna redan innan islam ”tog över” så hedersmord har inget stöd från religionen. Inom islam finns tydliga regler om vad som är tillåtet och inte. Reglerna baseras på koranen. Koranen säger att utomäktenskapligt sex och äktenskapsbrott är olagligt och ska leda till dödsstraff men bara om det finns fyra vittnen. Annars så är straffet 80 piskrapp. Men det är inte meningen att enskilda personer ska ta lagen i egna händer och få mörda någon så fort det finns misstankar om brott. Ibland finns det bara misstankar och det kanske aldrig inträffat något men hon kan bli mördad ändå. Det förekommer även att kvinnor mördas för de har blivit våldtagna. Det anses som brott mot familjen och inte mot kvinnan själv. Då kan en kvinna som har blivit våldtagen i värsta fall dra skam över familjen. Om en kvinna har blivit våldtagen så försöker hon dölja det så gått det går. Hon kan t o m göra en operation för att återställa mödomshinnan för att hon inte ska misstänkas för äktenskapsbrott.

Fadime.

Hedersmord förekommer även i Sverige och ett av de mest kända fallen är Fadime. Hon flyttade med sin familj vid 7: års åldern från Turkiet till Sverige (pga. ekonomiska själ). Hon började i skolan och trivdes bra i Sverige, men ju äldre hon blev desto mer förbud fick hon. Det som hon tyckte var värst var att hon inte fick vara med sina svenska kompisar längre utan hon var tvungen att gå hem och hjälpa sin mamma för hon skulle uppfostras till en fin flicka.

När hon kom upp i tonåren tyckte hennes föräldrar att hon skulle åka tillbaka till Turkiet och gifta sig med en av hennes kusiner, men det ville inte Fadime. Hon ville välja sin egen man och dessutom så tyckte hon inte att hon var mogen för ett sådant stort beslut. Det gillade inte hennes föräldrar. Sedan träffade hon Patrik (en svensk kille). Hennes föräldrar skulle aldrig godkänna att dom var tillsammans så dom träffades i smyg. Men efter ett tag blev dom less på att inte kunna visa sig offentligt som ett par så dom började visa sig mer och mer på öppna ställen. Till slut blev de upptäckta av Fadimes pappa. Släkten tog då förgivet att hon hade blivit av med sin oskuld.

Fadime flydde då från Uppsala upp till Sundsvall, men släkten kunde snart spåra henne och började skicka hot. Då bestämde sig Fadime för att gå ut i massmedia och berätta om hennes situation, för att skydda sig. Men då blev släkten bara mer frustrerad och under ett besök hos sin syster i Uppsala blev hon skjuten till döds av sin egen far.



Avstutning


Det jag har kommit fram till i det här arbetet är att vissa släkten tydligen tror att de kan ta lagen i sina egna händer för att upprätthålla sin heder. Det tycker jag är så fel. Jag tycker att de som styr Islam borde ta sig en titt på hur samhället ser ut idag och inse att det kanske är dags att ändra lite regler. Man kanske inte kan skriva om koranen, men man kanske kan göra lite undantag från koranen. T ex att kvinnorna måste få välja sin egen man och få ha sina egna liv. Så att man får umgås och ha sex även om man inte är gift. Detta skulle troligtvis medföra att hedersmorden minskade drastiskt.




Kommentarer till målet, till lärandeprocessen och till mitt resultat: Jag blev inte så nöjd med det här arbetet. De texter jag hämtade faktan ifrån var ganska svåra att få till nå bra svenska av.





Mål 3: kunna tillgodogöra sig det väsentliga i en text som är relevant för
eleven själv och för den valda studieinriktningen samt för eleven som
samhällsmedborgare:

Här är min målstatus: [Kryssa i din egen utvärdering, eller klistra in J]

__ har ännu inte börjat
__ har börjat
__ endast delvis klar
__ nått målet delvis
__ nått målet i hög grad nöjd
__ nått målet helt och hållet

Så här uppnådde jag målet: [Skriv ”Handledarens förslag” om du följde det; annars skriver du kortfattat hur du gjorde.]



Här är mitt arbete:
Curling för nybörjare och experter.

I den här boken kan man lära sig de mesta om curling, allt ifrån hur man slajdar till ganska avancerad taktik. Den är uppdelad i fyra delar. I den första dela får man lära sig grunderna i curling. Hur man slajdar, vad spelet går ut på osv. I del två lär man sig grundtaktiken i spelet. Och hur man spelar match t ex att alla lägger två stenar var, att två sopar och varför de sopar. Tredje delen är för lite mer erfarna curlare. Där går de in på lite djupare taktik. De tar även upp den mentala biten, hur viktig den är i curling. För de mesta sitter faktiskt i huvudet. Sedan finns de även en fjärde del där det står om de mest framgångsrika och duktiga curlingspelarna genom tiderna. Där finns även lite statistik för VM, EM och SM.

Jag tycker att den här boken är väldigt bra skriven. Med bilder till de mesta så man förstår. Den skrevs redan 1982 så tekniken har ändrats en del, men taktiken är samma. Om man ska lära sig mycket av den här boken så ska man hälst inte kunna så mycket om curling men man ska vara väldigt intresserad.




Kommentarer till målet, till lärandeprocessen och till mitt resultat: Jag tycker att de var kul att läsa en faktabok, men det gäller att hitta något som man är intresserad av.








Mål 4: kunna använda skrivandet som ett medel för att utveckla tänkande
och lärande:

Här är min målstatus: [Kryssa i din egen utvärdering, eller klistra in J]

__ har ännu inte börjat
__ har börjat
__ endast delvis klar
__ nått målet delvis
__ nått målet i hög grad nöjd
__ nått målet helt och hållet

Så här uppnådde jag målet: [Skriv ”Handledarens förslag” om du följde det; annars skriver du kortfattat hur du gjorde.]



Här är mitt arbete:

Antiken
1. Bibeln
2. Grekiska
3. Romerska

1. Abraham är vår kulturs stamfader. Moses är också en väldigt betydelsefull person i berättelsen om exodus. (befrielsen ur Egypten) Moses är känd för att ha tagit emot dom 10 budorden på berget Sinai. Gamla testamentet. GT. Innehåller många olika sorters litteratur, poesi, lagar, ordspråk, profetord och berättelser. Den är skriven 1200 f.kr. till 165 f.kr. Dom 5 moseböckerna kallas också Toran. I Jobs bok samarbetar gud med satan för att pröva Job. Ett annat verk i GT är höga visan. Den innehåller kärlekssånger som i frodiga poetiska bilder talar både till den andliga kärleken till gud och den erotiska dragningen mellan man och kvinna.
Kristendomen är grundad på Nya testamentet, NT, handlar om Jesu liv. NT innehåller skrifter av många slag. Berättelserna om Jesu liv är för att få oss att tro och har inlägg av små händelser.
Evangelierna bygger på de äldre traditionerna. Det fanns en hel uppsjö av berättelser om Jesus och vissa förkastades och vissa behöll man.

2. Poesi är ett grekiskt ord (poiesis) som helt allmänt betyder "skapelse". Iliaden och Odysséen
är två mästerverk som inleder den grekiska litteraturen. Dom är skrivna av Homeros. Två andra lyriska genier var Alkaios och Sappho. Grekernas märkligaste skapelse var dramat och tragedin. Aischylos (525-456) var en känd drama författare, han skrev en känd trilogi den s. k. Orestien. Några andra kända drama författare var Sofokles, en av hans mest populära verk var Heraklessagan, och Euripides.
Den grekiska komedin blomstrade i Aten i 400 talets senare del och 300 talets början. Komedierna var oftast ägnade åt vinguden Dionysos och uppfördes vid denna guds fester.
Fablerna började också märkas av under den här tiden. Andra känna personer som levde i den här tiden var Sokrates, Platon och Aristoteles

3. Den romerska komedin blomstrade med dom två stor komedi författarna Plautus och Terentius. Plautus levde omkr. 250-184 och han föddes i staden Sarsina i Umbrien. Terentius levde omkr. 195 –159. I den romerska litteraturen började jaget komma i centrum. En stor lyrik författare hette Catullus. Under tiden som kallades Guldåldern (43 f Kr. - 14 e. Kr.) trädde många poeter fram t ex Vergilius och Horatius och elegikerna Tibullus, Propertius och Ovidius.44 f.Kr mördades romarrikets förste kejsare, Julius Ceasar. Vergilius märkligaste dikt var den fjärde som skildrade lyckoriket. Horatius verk var mindre universell än Vergilius. Ovidius var den yngste och den siste av dom romerska poeterna. Han var en mycket bildad man. Den äldsta och mest betydelse fulla filosofen för efter världen var Seneca. Han skrev filosofiska skrifter, en naturvetenskapligavhandling, tragedier och en satir. De filosofiska skrifterna fördelarsig på essäer och brev. Några andra viktiga personer under romartiden var Quintilianus, Petronius ,Martialis och Statius





Realismen.

Efter romantikens förskönande av verkligheten började nu en ny epok där man berättade hur verkligheten egentligen så ut. Den kallas Realismen och var under åren 1830-1860. Hegels filosofi bestod både av idealism och realism. Han påstod att både krig och fred ingick i utvecklingen. Många författare hängde på hans idé och ville visa världen att allt inte är som i lyckliga sagor. Den engelska litteraturen var över vägande kritisk det fanns dock några undantag som t ex Browning som hade en ljus livssyn. Charles Dickens var en av dom mest kända realisterna han skrev bland annat Oliver Twist, Nicholas Nickleby mm. En annan realist från England var William Makepeace Thackeray som skrev mästerverken Vanity Fair och Historien om Henry Esmond.
I Europa var det England som hade nått längst i kapitalism och industrialisering, och nöden var stor. Det var i England som Karl Marx skrev sitt stora verk, Das Kapital. Marx höll delvis med Hegel i hans filosofi men han hade en egen bild av den. Realismen dök upp mer och mer i den norska litteraturen på 1850 talet genom Camilla Collett men Ibsen och Bjornson blev den tidens största diktare. Ibsens teater pjäser om samhället hör till världslitteraturen. I Danmark framträdde en ny generation författare. Tidens strösta namn var H.C Andersen han skrev mest barnvänliga böcker. En annan känd förafattare i Danmark var Søren Kierkegaard som skrev många romaner som var baserade på filosofiska idéer. I början av realismen var Karl Johan Love Almquist
Den mest kända författaren i Sverige. Han skrev både romantiska fantasier och realistiska romaner. Också under den här tiden skrev findlandsvensken Johan Ludvig Runeberg poesi med en stark fosterlandsanda. I Sydamerika började under här tiden gauchon, den sydamerikanska cowboyen bli känd. Anledningen till detta får man om man går bakåt i tiden. Gauchon blev till en legend och myt, hans framgång som
nationalhjälte, får i främsta rummet ges till Jose Hernández och hans diktsamling "Martin Fierro".
Några verk i Gaucholitteraturen är Bartolome, Hidalgo, Hilario Ascasubi och Estanislao del Campo










Klassicismen
Mella1600-1700 kallas litteraturen klassicistisk. Århundradets huvudland var Frankrike. I Frankrike pågick mellan de gamla och modernerna. De gamla ville ha en klassisk stil medan de moderna ville ha ett nytt språk. Nu skulle man skriva som La Fontaine, Molieve, Racine och Boileau. Ännu idag pratar man om dessa fyra herrar. Många tycker att dessa är de bästa författarna någonsin. Första hälften av århundradet var som en fortsättning på Renässansen. Men det som var väldigt snirkligt och idag skulle kanske tyckes vara lite för mycket. På slutet av seklet blev stilen mer klar och tydlig. Många gillade den nya stilen. Man började också att skriva mer realistiskt. Vi som lever nu kan ha svårt att förstå klassicismens stil. Man skrev inte så mycket om individer utan mer allmänna hos folk.

Renässansen
Efter medeltiden förändras samhället. Borgarklassen tar mer makt och adelsmännen blir fler. De filosofiska och humanistiska ämnena blev populärare. Man började översätta texter från grekiska till latin. Ficino var en duktig översättare och ökade intresset för grekiskan. Pico della Mirandola, holländaren Erasmus från Rotterdam och spanjoren Juan Luis Vives var stora humanister under 1500-talet. Texterna väckte också ett religiöst intresse. Dante erkänner sin tro på kärleken i Den gudomliga komedin. Ficinos bok gästabudet handlar om några damer och herrar som diskuterar kärleken. I medeltidens dikter möter man ofta morgonstjärnan. Torqauto Tasso skrev Det befriande Jerusalem som handlar om två nymfer och några riddare. När Leonardo da Vinci var sjutton år flyttade han in i Florens och blev lärling hos en målarmästare. Florens var konstnärerna, filosoferna och humanisternas stad. När 1500-talet började hade grekerna gett upp hoppet om att vinna över turkarna. Få humanister lärde sig trots allt inte grekiska. Man började även översätta naturvetenskapliga texter. Man började uppfostra sina barn på ett annorlunda sätt. Några tyckte att kvinnor skulle ha rätt att utbilda sig. Humanisterna var intresserade av historia.





Kommentarer till målet, till lärandeprocessen och till mitt resultat: Svårt att få ut något bra ur en så lång text.







Mål 5: kunna delta i samtal och diskussioner med olika syften och hålla
anföranden inför en grupp på ett sätt som är anpassat efter situation
och mottagare:

Här är min målstatus: [Kryssa i din egen utvärdering, eller klistra in J]

__ har ännu inte börjat
__ har börjat
__ endast delvis klar
__ nått målet delvis
__ nått målet i hög grad nöjd
__ nått målet helt och hållet

Så här uppnådde jag målet: [Skriv ”Handledarens förslag” om du följde det; annars skriver du kortfattat hur du gjorde.]



Här är mitt arbete: Diskussion – Skola och krav
Sofia, Cicci, Jag, Sara och Hedvig satt på skolan och diskuterade. Vi beslöt oss för att ämnet skulle handla om skola och krav, och den huvudsakliga frågeställningen blev något i stil med varför vi på natur verkade ha högre krav i de olika ämnena än de andra linjerna, som exempelvis media? Vi kände att ämnet var aktuellt nu när det snart är dags att sätta betyg och att det var något som engagerade oss alla. De flesta i gruppen var överens över att våra krav verkar vara högre ställda i många ämnen jämfört med andra linjer som exempelvis media och barn och fritid. Alla var överens om att det verkade vara svårare för oss att få bra betyg i ett ämne än för en mediaelev i samma ämne. Vi diskuterade det och alla tyckte att det var dåligt. Varför skulle vi få slita mer i exempelvis svenska än vad de på media får göra? Vi kom senare in på för- och nackdelar med att ha högre krav. Fördelarna, tyckte vi alla, var framförallt att vi lärde oss mycket mer då vi har höga krav och att nackdelarna var att vi hade svårare och få ett bra betyg och att det kunde upplevas som stressigt. Vi kom in på hur ”slappt” det är på andra linjer. Eller i alla fall hur slappt vi tror att det är. Jag, framförallt, sa att det berodde på vad man gjorde det till, och de andra höll med. Vi har ju också gjort vårat val att plugga mycket, och även fast det är jobbigt ibland så lär vi oss mycket. Det var vi alla överens om. Att välja natur öppnar många portar inför framtida utbildningar och jobb. Efter att ha diskuterat det kom vi in på hur man skulle lösa problemet med betygen och kraven. Vi alla insåg att kraven som ställs är väldigt individuellt för vilken lärare man har. Vi kom fram till att alla lärare borde ha en gemensam riktning och plan att följa och att de borde prata mer med varandra linjerna emellan. Nationella prov ansåg vi vara ett utmärkt mått på att visa hur man ligger till. De flesta av oss tyckte att vi borde ha mer sådana för att få rättvisa betyg och därmed kunna söka på samma villkor till högskola och universitet som andra linjer, om vi skulle bestämma oss för att gå någon utbildning där inte naturvetenskaplig behörighet behövs. Samma sak tyckte vi skulle gälla på högstadiet. Cicci, Hedvig och Karin gick på Landgren och ansåg att de hade väldigt höga betygskrav jämfört med de andra högstadieskolorna här i stan. Efter ett tag kom vi ut en bit från ämnet, och började diskutera gymnasieval och huruvida föräldrar fick bestämma val åt sina barn. Här var vi inte riktigt lika överens; Hedvig tyckte det medan vi andra inte tyckte det. Hedvig ansåg att, även fast man var intresserad av något, exempelvis film, så skulle man ändå välja en bred och högskoleförberedande linje, och att föräldrarna faktiskt nästan kunde tvinga sitt barn att gå den, eftersom föräldrarna förmodligen tänkte efter mer än barnet. Vi andra tyckte inte riktigt samma sak. Jag i synnerhet, ansåg att man skulle välja bland det man var intresserad av och kände att man klarade av. Vi andra höll med. Motivation ansåg vi vara viktig att ha inför sitt gymnasieval, man skulle välja det man gillar. Trots detta så diskuterade vi de olika linjerna var nog alla överens om att vi ansåg att breda och studieförberedande linjer var bäst att gå, eftersom det ger bra grunder till vidare studier. Avslutningsvis så skulle jag kunna säga att vi var överens i vår diskussion om krav och skola. Vi alla ansåg att alla skulle ha samma krav oavsett vilken linje man gick, och vi alla upplevde det som att vi på natur hade högre krav. Jag ansåg att diskussionen var hyfsat givande och att ämnet är ganska aktuellt, det var kul att diskutera men att det nog hade blivit bättre om vi tagit något ämne som vi inte var lika överens inom.






Kommentarer till målet, till lärandeprocessen och till mitt resultat:








Mål 6: kunna formulera egna tankar och iakttagelser och göra egna
bedömningar vid läsning av saklitteratur:

Här är min målstatus: [Kryssa i din egen utvärdering, eller klistra in J]

__ har ännu inte börjat
__ har börjat
__ endast delvis klar
__ nått målet delvis
__ nått målet i hög grad nöjd
__ nått målet helt och hållet

Så här uppnådde jag målet: [Skriv ”Handledarens förslag” om du följde det; annars skriver du kortfattat hur du gjorde.]



Här är mitt arbete:
Läsdagbok för ”curling, för nybörjare och experter”.

Dag 1
Idag har jag börjat läsa faktaboken ”curling”. Jag har läst första kapitlet som handlade om grunderna för curling. Eftersom jag har spelat curling i ca sju år så vet jag grunderna så jag har inte lärt mig så mycket, men den är väldigt bra skriven med många bilder som beskriver t ex slajden. Ifall jag hade varit en nybörjare hade jag nog lärt mig mycket.

Dag 2
Idag har jag läst om grunderna i spelet. Vad det går ut på osv. Det kunde jag också sen förut, men upplägget i boken är fortfarande mycket bra men många bilder.

Dag 3
Det bästa med den här boken hittills är att nästan allting som dom berättar eller beskriver finns också beskrivet på bilder vid sidan om. Jag har fortfarande inte lärt mig något nytt men det börjar så smått bli lite mer avancerat. Lite om grundtaktiken, t ex hur man börjar en omgång om man inte har sista sten och vice versa.

Dag 4
Idag har jag läst lite mer om spelet. Och lite uttryck som kan vara bra att kunna. Det som kan vara lite dåligt är att den är översatt från engelska och vissa uttryck har dom inte överstt riktigt. Som t ex boet, det är "målet" och heter house på engelska och då har man översatt det till huset.

Dag 5
Nu har jag kommit in på experttipsen. Där tar dom inte bara upp taktiken utan också den mentala biten. Men jag har fortfarande inte lärt mig något nytt.

Läsdagbok.
Liten bok med fakta om energi och miljö.

Dag 1.
Idag har jag läst de första fyra kapitlen. Först handlade de om vilka energikällor som är de vanligaste i världen och i Sverige. Sedan läste jag om bränslen speciellt fossila bränslen. Till sist så stod det lite om Kärnkraft. Jag tycker upplägget i boken är bra mycket bilder så man förstår, men lite för mycket diagram.

Dag 2.
Idag har jag läst om växthuseffekten, varför den blir värre för varje dag och vad vi kan göra för att inte göra den värre. Nästa kapitel var om övergödning, hur det blir och vad vi kan göra åt det. Övergödning hade jag inte läst så mycket om innan så om det har jag lärt mig en hel del. T ex varför det blir övergödning. Jag har även lärt mig lite om försurning. Jag tycker att boken är bra skriven och lättläst.



Kommentarer till målet, till lärandeprocessen och till mitt resultat:








Mål 7: kunna formulera egna tankar och iakttagelser och göra egna
bedömningar vid läsning av litterära texter från olika tider och
kulturer:

Här är min målstatus: [Kryssa i din egen utvärdering, eller klistra in J]

__ har ännu inte börjat
__ har börjat
__ endast delvis klar
__ nått målet delvis
__ nått målet i hög grad nöjd
__ nått målet helt och hållet

Så här uppnådde jag målet: [Skriv ”Handledarens förslag” om du följde det; annars skriver du kortfattat hur du gjorde.]



Här är mitt arbete: Analys av filmerna Sagan om ringen

HUVUDPERSON/HJÄLTE: Frodo Bagger MENTOR: GandalfFIENDER: SauromanSKUGGOR FORMSKIFTARE TRICKSARE, CLOWNER: Merry och PippinBUDBÄRARE VÄNNER: Sam, Aragon, Boromir, Merry, Pippin, Gandalf, GIMLI OCH LegolasVÄKTARE VID TRÖSKLARNA : SYMBOLISKA SAKER: Härskarringen
SYMBOLISKA DJUR

1.Filmen börjar i Fylke där allt är frid och fröjd tills Gandalf dyker upp. Ringen i ”sagan om ringen” står för makt. Frodo hälsar Gandalf välkommen. Berättaren behöver en prolog för ringens historia. Frodo är runt tjugo år och nyfiken på världen. Filmen börjar med en väldigt mysig känsla när man får se Fylke en vacker och nostalgisk by. Titeln säger allt.
2.Gandalf tar ringer från Bilbo och ger den till Frodo.
3.Frodo måste förstöra den. Frodo blir förvånad men går med på att ta med ringen till Vattnadal. Han tar sitt ansvar, han är den utvalda.
4.Mentor: Gandalf som är trollkarl. Bilbo hans farbror. Gandalf stödjer Frodo hela vägen.
5.Dom ger sig iväg från Fylke och börjar möta faror. En yttre händelse – han får ringen.
6.Det innebär att om dom misslyckas kommer deras värld att gå under. Nya regler är att det inte längre finns några regler. Överleva till varje pris. Ringer förtär Frodo allt mer och alla vill ha den. Vilket leder till att Frodo inte kan lita 100 %-igt på någon. Gimli, Legolas, Aragorn, Boromir, Sam, Merry, Pippin, Gandalf och till viss del Smeagol kan han lita på.
7.Han närmar sig Mordor och fienderna blir fler.
8.Frodo tror att Gandalf dör men Gandalf dör inte. Frodo blir mer och mer kritisk till sitt uppdrag. Han blir mer och mer kär i ringen.
9.Aragorn krönts till kung. Fester. Nej, ingen vila eller paus.
10.Han vill inte vara i Fylke igen utan följer med Gandalf bort. Han var inte lika äventyrslysten och förstod att ”han kunde dö”. Han känner sig fri från ringens krafter, Efter det att ringen är förstörd tar dom sig lugnt tillbaka. När ringen förstörs försvinner även alla fiender.
11.Frodo och Sam tar ringen till Mordor. Merry och Pippin bussar träden på Saurumans läger. Legolas, Gimli, Gandalf och Aragorn strider mot orcher.
12.Han återvänder aldrig hem. Det är fantasy.


Berättelseanalys En världsomsegling under havet.

HUVUDPERSON/HJÄLTE: Professor Aronnax MENTOR: FIENDER: Kapten Nemo,Infödingar SKUGGOR FORMSKIFTARE TRICKSARE, CLOWNER: betjänten Conseil BUDBÄRARE VÄNNER: betjänten Conseil och harpuneraren Ned Land. VÄKTARE VID TRÖSKLARNA : betjänten Conseil och harpuneraren Ned Land. SYMBOLISKA SAKER: Jätte ubåt som dom åker runt i. SYMBOLISKA DJUR

1.Boken börjar med att berättaren (som också är huvudpersonen) berättar om ett oförklarligt fenomen som har visat sig ute på havet. Det är fartyg som har fått stora skador precis som om de gått på något mitt ute på öppet hav. Några har även sett någon jättestort varelse som är ca 30 meter lång och sprutar vatten som en jättestor val. Huvudpersonen heter professor Aronnax och är i 40-års ålder. Titeln ”En världsomsegling under havet” säger i stort sätt allt. De första bilderna man får är att alla inblandade är lite frustrerade övre att man inte vet vad det är för någonting som finns där ute i havet.
2.Historien börjar när professor Aronnax får följa med ett skepp som ska döda de dom tror är en jätteval.
3.Han tycker det ska bli spännande att få åka iväg med det där fartyget.
4. Det finns inte direkt någon mentor, men kapten Nemo lär i och för sig professorn väldigt mycket om havet och de liv som finns där nere. Och de är han som ser till att professorn och hans vänner inte får lämna skeppet. Så på de viset har han krafter men dom är inte magiska.

5 . Vändpunkten är när professorn och hans två vänner blir överspolad av en våg och hamnar i havet. Och så småningom ”räddas” av den stora ubåten. Då har de inte något val än att åka med.
6. Den nya världen är att livet i ubåten. Till en början är de inlåsta i ett litet rum men efter ett tag så får de varsin hytt och för leva fritt i ubåten. Från början är professorn lite skeptisk till att måsta åka rund i ubåten, men så fort kapten Nemo börjar visa upp vad havet har att erbjuda tycker han att det är ganska härligt att vara där. Det är raka motsatsen till vad hans vän Ned Land tycker. Han tycker det är bara pest och pina. Den tredje i ”gänget” är professorns betjänt Conseil och han håller bara med professorn.7.
8. En man i besättningen dör under resan och han begravs sedan på havsbotten där kapten Nemo har gjort som en kyrkogård. Det är en upplevelse som berör professorn väldigt mycket.


HUVUDPERSON: Grisen Napoleon MENTOR: Majoren FIENDER: Människor senare även Napoleon TRICKSARE, CLOWNER: Ankorna, Boxer
VÄNNER: Snöboll och alla andra djur på bondgården
1. Boken börjar på en bondgård där Bonden inte kan sköta sina dur. Han är ute och super medan djuren svälter. Det första man får se är att djuren har ett möte och diskuterar deras situation, och vad dom ska göra för att den ska bli bättre.
2. Historien börjar då majoren dör och Grisarna Snöboll och Napoleon tar över makten. Fast inte officiellt, dom säger att det inte finns någon ledare. Djuren gör sedan en revolt mot människorna och tar över gården. Dom sätter upp regler och även budord som dom ska följa.
3. Efter ett tag när Snöboll mer och mer har tagit över makten så är inte Napoleon så glad. Han föder upp hundar i hemlighet och en dag när hundarna är fullvuxna släpper han ut dom för att jaga bort Snöboll för att ta över makten själv.
4. Om man ska hitta en mentor så är det nog Majoren även fast han inte är med så mycket. Han har inga magiska krafter, det enda han gör är att han säger till djuran att de måste en dag göra uppror mot människorna. Han håller även ihop djuren så att dom kämpar tillsammans.
5. Ju längre tiden går desto mer makt tar Napoleon själv. Från början säjer han att alla är jämlika, men i slutet säger han såhär ”alla djuren är jämlika, men vissa är mer jämlika än andra”. Dom har även kommit överens om att inte ha någon kontakt med människor, men 6. Napoleon tar men sig sina grisar och flyttar in i stora huset. Han börjar även så småningom att handla med de andra gårdarna runt om.
6. Han börjar skriva om budorden och den jämlika värden börjar mer och mer lika en diktatur. Och Napoleon blir mer och mer en fiende till de andra djuren, förutom grisarna. Han kör med dom och om det är någon som inte lyder så tar han livet av dom.

8. När hästen Boxer, som är den starkaste och snällaste av alla djuren dör av att han arbetat för hårt blir alla djuren även Napoleon förskräckta. För det var han som skötte grovjobbet och han ville alltid jobba.







Kommentarer till målet, till lärandeprocessen och till mitt resultat: Frågona är jätte konstiga. Så det är svårt att få några bra svar.









Mål 8: känna till några vanliga myter och motiv i litteraturen, vilka speglar frågor som har sysselsatt människor under olika tider:

Här är min målstatus: [Kryssa i din egen utvärdering, eller klistra in J]

__ har ännu inte börjat
__ har börjat
__ endast delvis klar
__ nått målet delvis
__ nått målet i hög grad nöjd
__ nått målet helt och hållet

Så här uppnådde jag målet: [Skriv ”Handledarens förslag” om du följde det; annars skriver du kortfattat hur du gjorde.]



Här är mitt arbete:
Antiken 700f Kr-500eKr

Homeros
Om Homeros verkligen var en verklig person vet man inte säkert. Det har föreslagits att det egentligen var en grupp av personer som hade namnet Homeros. Andra tror att han var en kvinna eller en blind man. Denna fråga kallas för den ”homeriska frågan”.
Ingen vet heller säkert vart han kom ifrån, och även i den frågan finns det många förslag.
Hur som helst så har hans verk Iliaden och Odyssén varit och är fortfarande en stor inspirationskälla och detta citerades ofta i den antika världen.

Det anses ett Homeros levde någon gång på 800- eller700-talet fKr och Iliaden och Odyssén anses vara den västra civilisationens äldsta verk. Iliaden beskriver det trojanska krigets händelser. Där många kända grekiska hjältar deltog t ex Akilles, Odysseus, Hektor och Paris. Det är osäkert om Iliaden är sann men man vet med säkerhet efter arkeologiska fynd att det vid den här tiden utspelades ett krig mellan grekerna och trojanerna. Den vekliga orsaken till kriget var troligtvis rivaliteten om handeln och rätten om att ta upp tull. Och inte som berättelsen säger att grekerna anföll Troja pga. sköna Helenes flykt. Odyssén är sagan om Odysseus hemkomst från kriget till sitt hem på Ithaka. Det fanns troligtvis fler verk men det är bara dessa två som har bevarats.

Naturalismen.
En världsomsegling under havet 1870-71
En världsomsegling under havet är en roman skriven av Jules Verne. Den handlar om Professor Aronnax som är forskare. Han får ett erbjudande om att följa med ett skepp som ska ut på havet och undersöka vad det är för underligt väsen som förstör skepp. För det finns nämligen något som många tror är en jättenarval, men ingen har någonsin sett något liknande förut. Professorn följer med nöje med. Efter några dagar så stöter de på den underliga varelsen. Alla ombord på skeppet startar med att försöka göra slut på motståndaren, men det slutar med att skeppet går under men innan den sjunker har professorn och två andra män på boten spolats i havet. Efter ett tags simmande så hamnar de tre männen helt plötsligt uppe på den konstiga varelsen, som inte var en val utan en jätteubåt. DE öppnas sedan en lucka och de tre männen kommer in i ubåten. Till en början får de sitta som fångar i ett rum, men så småningom får de röra sig mer eller mindre fritt i ubåten. Det visar si g att ubåten är hemlig och ingen i hela världen vet om den. Kaptenen på ubåten heter Nemo och han åker jorden runt under havet och undersöker saker. Sedan får man följa deras resa och alla deras upptäckter som de hittar på havets botten.

Sekelskiftet
Claude Monet
I Frankrike 14 november 1940 föddes Claude Monet, en av historiens stora konstnärer. Han bestämde sig tidigt att han skulle bli målare, men hans familj ville hellre att han skulle jobba i en speceriaffär. Den enda som tyckte att Claude skulle satsa på att bli konstnär var hans faster madame Lecadre. Hon hade själv målat när hon var yngre och gav Claude lite pengar så att han skulle kunna åka till Paris och studera måleri. Han hade då en fästmö som hette Camille. De fick lite senare en son som de döpte till Jean. Camille dog sedan i tuberkulos efter hon fött deras andra barn Michel. Då blev Claude så knäckt att han inte kunde måla på flera år. När han börjat måla igen så ville han hitta ett bättre hus än vad de bodde i. Han bodde nu tillsammans med vännen Alice som tog hand om barnen. Efter han hade fått ihop lite pengar på några sålda tavlor tåg han tåget förbi Giverny för att leta hus. Precis när de passerade Giverny såg han sitt drömhus och det stod tomt och gick att hyra. DE flyttade in i huset och Claude började genast göra om trädgården. Han började sedan att måla av det mesta som fanns i trädgården och det är det han är mest känd för. De flesta har nog sett hans målning av näckrosdammen eller den lilla bron som finns i trädgården. Han dog den 5 december 1926.






Renässansen 1500-16000
Köpmannen i Venedig.

Köpmannen i Venedig skrevs av William Shakespeare under Renässansen. Det är grym men sann komedi.
Handlingen i stora drag: Den judiska affärsmannen Shylock lever i Venedig under slutet av 1500-talet, under ett stort judeförtryck. En dag kommer köpmannen Antonio och vill låna pengar som hans vän behöver. Antonio och Shylock är inte särskilt goda vänner, men till slut kommer de överens om att om inte Antonio kan betala tillbaka i tid så ska Shylock få skära ut en skålpund med kött ur Antonios kropp. Vilket Shylock ser med nöje såg fram emot. Det enda sättet för Antonio att få ihop pengar var att hans handelsfartyg som han hade runt om i världen skulle komma fram välbehållna. Men så var icke fallet, hans skepp förliste och nu hade återbetalningstiden gått ut. Shylock som under lång tid hade blivit utsatt för förtryck och diskriminering var nu mer än villig för att utkräva sin hämnd. Nu när hans dotter också hade lämnat judendomen för att gifta sig med en kristen kunde ingenting stoppa honom. Men precis innan han började skära ut köttet så läste de reversen och där stod det att han fick sköra ut en skålpund med kött men det stod inget om att han fick ta någon droppe blod från Antonios kropp.





Kommentarer till målet, till lärandeprocessen och till mitt resultat:









Mål 9: kunna tillämpa grundläggande regler för språkets bruk och
byggnad samt vara medveten om skillnader mellan talat och skrivet
språk:
Här är min målstatus: [Kryssa i din egen utvärdering, eller klistra in J]

__ har ännu inte börjat
__ har börjat
__ endast delvis klar
__ nått målet delvis
__ nått målet i hög grad nöjd
__ nått målet helt och hållet

Så här uppnådde jag målet: [Skriv ”Handledarens förslag” om du följde det; annars skriver du kortfattat hur du gjorde.]



Här är mitt arbete:
Uppgift 1. Ett förhållande. Flera förhållanden. Förhållandet. Dom där förhållanderna. En fluga. Flera flugor. Den där flugan. Dom där flugorna En gående. Flera gående. Den där gående. Dom där gående. Ett boskap. Flera boskap. Det där boskapet. Dom där boskapen. En hustru. Flera hustrur. Den där hustrun. Dom där hustrurna. En sambo. Flera sambos. Den där sambon. Dom där samborna. En fader. Flera fäder. Den där fadern. Dom där fäderna. En blinker. Flera blinkrar. Den där blinkern. Dom där blinkrarna. Ett leende. Flera leenden. Det där leendet. Dom där leenderna. Ett solarium. Flera solarium. Det där solariumet. Dom där solariumen. En baby. Finns inte i plural. Den där babyn. Finns inte i plural. En fadder. Flera faddrar. Den där faddern. Dom där faddrarna.
Uppgift 2. Dom är inlånade från andra språk.
Uppgift 3. Se uppgift ett.
Uppgift 4. Man lägger bara till ett N på N-orden.
Uppgift 5. invånare, vetenskap, lagar seder, sätt, barn. beskrivningen ,land ,avhandling ,nöje uppgifter. Invånarnas ,tum; varelser, växter, träd, proportion, hästarna, oxarna ,tum , fåren, tum, gässen sparvar, skalan ,djuren, naturen ,lilliputanerna, ögon, föremålen, synkrets. Skärpa,avstånd. Exempel. Resor. läsarens Abstrakta substantiv: Vetenskap, synkrets, lagar, proportion, exempel. Genetiv: Invårnanas, Läsarens. Singular: barn. Nöje, beskrivningen, land. Tum, exempel, Bestämdform: beskrivningen. Hästarna, oxarna, fåren, gässen, djuren, naturen, lilliputanerna. Skalan, föremålen
Uppgift 6. Konst – lotteri På – pekande Hasselback - s – potatis. Livsmedel - s – butik - s – hygien Parkering – s – förbud – s – skylt. Upp – lyst. Jul – kak(a)- s – bak. O – över – skådlighet

Uppgift 8.
a/an i ateist, anonym = diss
anti i antikommunist = nej, emot
auto i autograf = själv
bi i bigami = dubbel, intill
bio i biologi = levande
dis i disharmonisk = isär, miss
extra i extraordinär = lite
in i inaktuell = inte
manu i manual = för handen
max i maxhöjd = fullt
de i deformera = av, från
mono i monoton = en
post i postskriptum = efter
pre i prefabricera = före
pro i protysk = välvillig
mikro i mikroskop = litet
re i reformera = tvärtemot, anti
tele i teleskop = överföring, rörelse
term i termostat = fackspråklig
ultra i ultralätt = extremt

Uppgift 9.
Lokomotiv = lok
Motorhotell = motell
Elektricitet = el
Automobil =bil
Biograf = bio
Motor =
Videogram =video
Velociped = moped

Uppgift 10.
BNP = bruttonational produkt
BRIS = barnens rät i samhället
BRÅ = brottsförebyggande rådet
BUSIT =
CAD =Computer Aided Design
EU = eropesiska unionen
FN = förenta nationerna
HSB =
IKEA =
JO = justitieombudsmannen
JÄMO = jämställdhetsombudsmannen
KOMVUX = kommunala vuxenskolan
LO = Lansorganisationen
Moms = mervärdeomsättningsskatt
NECLA =
NK = nordiska kompaniet
NORDEK =
RFSU = riksförbundet för sexuell utbildning
SACO = svenska akademins centrala organisation
SAF = svenska arbetsförbundet
SAOL svenska akademins ordlista
SAS = scandinavien airlines system
SIFO =

Uppgift 14.
Bära – bar - burit
Gömma - gömde - gömt
Gjuta – göt - gjutit
Skryta – skröt -skrytigt
flyta – flöt -flutit
krypa – kröp -krupit
stå –stod - stått
tillåta – tillät - tillåtit
hålla – höll - hållit
stjäla – stal – stulit
skilja – skilde - skilt
ligga – låg - legat
flyga – flög - flugigtknyta – knöt - knutit
lägga –la - lagt
skära –skar - skurit
falla – föll -fallit
vilja – ville - velat

Uppgift 15.
Haren blir skjuten av Jägaren.
Röda rummet är skriven av Strindberg.
Seglen är rivna av gasten.
Rummet skulle ha städats av Simon.
Sergeanten skulle ge ordern.
Daniel har blivit kysst av Lisa. Tårtan var bakad av Marie.
Jobbet kommer att klaras av Johan.
Uppgift 16.
Olle har gjort en dumhet. Han fick stå till svars för det. Elektrikern__ maskinen ur funktion. Politiker ska fatta beslut. Det gäller att sätta stopp för alla dumheter. Flickan tog självmord. Hon har sitt eget liv. Inte många ville offra livet för att rädda andras Det gäller att inte__ i galen tunna.
Uppgift 17
Fortsatte, Fortsätta – fortsatte - fortsatt
Följde, Följa –följde - följt
Kunde, Kunna –kunde –kunnat
Var, Vara –var - varit
Hålla, Hålla –höll - hållit
Blev, Bli – blev -blivit
Bad, Be –bad - bett
Sakta, Sakta – saktade - saktat
Hade, Ha – hade - haft
Offra, Offra –offrade - offrat
Sprang, Spring – sprang - sprungit
Tog, Ta – tog - tagit
Tiggde, Tigga – tiggde - tiggt
Löpa, Löpa –löpte - löpt
Lovade, Lova – lovade - lovat
Besvor, besvära – besvor - besvurit
Halp, Hjälpa – hjälpte – hjälpt, halp
Pina, Pina –pinade –pinat
Hjälpverb: ska
Halpa – halpte – halp

Uppgift 18.

Gift –substantiv, adjektiv. Pelle gav Klara gift i soppan. Klara och Pelle är gifta.
Eka – substantiv, adjektiv. Jag ska ro ut på sjön i min eka. Det eka väldigt mycket i den här grottan.
Tacka – verb. Jag vill tacka dig så hemskt mycket.
lik – substantiv, adjektiv. Gustav hittade ett lik vid kajen. Gustav är mycket lik sin mamma.
Rå – adjektiv. – Den här biffen var väldigt rå
Ren – adjektiv, substantiv. Efter duschen känner man sig mycket ren. Jag såg en ren på fjället idag.
Komma – verb. När ska jag komma till dig imorgon?
Maska – verb. Att maska i fotboll kon ge utvisning.
perfekt – adjektiv. Vilken perfekt stekt biff du har gjort.
Gruva – substantiv, verb. Det finns många gruvarbetare i gruvan. Jag gruvar mig verkligen för mitt matteprov.
Vass – substantiv, adjektiv. I sjön finns det mycket vass. Den här kniven var förfärligt vass.
Plakat – substantiv. På torget står ett stort plakat.
Bar – substantiv, adjektiv. I baren finns många olika drinkar. Att ha bar mage är inte bra för njurarna.
Sträng – substantiv, adjektiv. Min gitarr har sex strängar. Min fröken är mycket sträng.
Kola – substantiv. Idag åt jag en seg kola.
Grönska – substantiv. Jag har fått grönska på mina byxor.
nia – substantiv.
sund – adjektiv, substantiv. Jag är sund för jag äter sund mat. Min båt ligger i ett sund.
Resa – substantiv, verb. Jag har gjort en resa till Nya Zeeland. Jag reser till Berlin nästa vecka
skala – substantiv, verb. Min kompis är duktig på att rita skalor, hon är även duktig på att skala apelsiner.
Nära –adjektiv,
öde – substantiv. Mitt öde finns i dina händer nu.
vara – substantiv, verb. I affären finns det många varor. Det gäller att vara i tid till lektionen.

Uppgift 19.
Hopp
Det fanns inget att göra. Situationen var helt hopplös.Vi får hoppas att det går bra på provet! Det är inte helt omöjligt. Det ser till och med ganska hoppfullt ut Alla har vi hopp om att det ska gå bra i fortsättningen.
Förstå
Det är nog förståeligt att ta det lugnt just nu. Min lärare har ingen förståelse för mina problem. Kalle verkade helt förstående när jag bad att han skulle betala tillbaka hundralappen som han lånat.
Arbeta
Det är viktigt att trivas på sitt arbete om en fabrik ska gå bra fordras duktiga arbetareAtt arbeta med uppgifter i grammatik är arbetsamt. Oskar har fått sjukpension, eftersom han inte längre är arbetslös.
Tyst
Babyn tystnade när hon fick nappen. Johan säger inte mycket. Han är en tyst person. Det är sällan det råder total tystnad i klassrummet.
Lycka
Lycka till! Jag avslöjade hemligheten men lyckligtvis märkte ingen det. Nettan är duktig och lyckas med allt hon företar sig. Festen blev väldigt lyckad. De är kära och lyckliga.
Skilja
Det är stor skillnad mellan att göra en sak frivilligt eller av tvång. De kunde inte komma överens om något så de tog ut skilsmässa Nu är de alltså skilda. De skildes åt efter arbetets slut. De umgås alltid. De är skillnad.

Uppgift 20.
Risk, riskfullt, rikslarm, riksdag,
Blom, blommor, blomster, blombord,
Musik, musikal, musikinstrument,
Dans, dansare, dansös, dansgolv,
Lära, lärare, läran
arbete, arbetsamt, arbetare, arbetslös, arbetsledare
Uppgift 21
Var befann du dig igår vi d den här tiden?
Han kan vara var som helst i det här stora huset.
Var du på konserten igår?
.Vart är du på väg nu då?
Vart i England ska du åka?
Vart har du varit?

Uppgift 22
Jag går hellre på bio med dig än med Asta.
Jag äter hellre en bana än ett äpple.
Spelar du hellre fotboll än bandy?
Jag gillar inte dig heller.
Har du heller inte ätit upp maten.
Jag har heller inte spelat kort på jättelänge.

Uppgift 23
Sova – djup, gott, dåligt
skratta – högt, gott, svagt
fnittra – tyst, högt, diskret
springa – fort, konstigt, snabbt
sjunga – falskt, vackert, underbart
skriva – otydligt, slavigt, fint
älska – mycket,
skaka – försiktigt, hårt, slarvigt

Uppgift 24
a) sällan = adverb för det beskriver verbet
intelligent = adjektiv för det beskriver hunden

b) aldrig = adverb för att det beskriver verbet
inte = adjektiv för det beskriver honom
c) När =
hit
d)nyss= adverb
hemifrån. =adjektiv
e) snabbt =adverb för det beskriver verbet
snabbt = adjektiv för det beskriver tåget
f) farligt = adjektiv för det beskriver advokaten
farligt = adverb för det beskriver hyr han lever
g) lyckligtadverb för det beskriver verbet
lyckligt = adjektiv för det beskriver slutet (som substantiv)
h) ovanligt = adverb för det beskriver verbet
ovanligt = adjektiv för det beskriver hur billigt det var
i) ofantligt= adjektiv för det beskriver elefanten
ofantligt = adverb för det beskriver ett adjektiv uppgift 25
a) Hon drack sin choklad och åt sin smörgås. b) Erik körde honom bil. c) Niklas hade sin trevliga sambo med på festen. d) Niklas hade hans trevliga sambo med på festen. e) Henrik lagar sin cykel. f) Henrik lagar sin cykel. g) De ska gå på bio. h) Niklas har köpt biljetter åt de. i) Handledaren gav dem beröm. j) Kassören skällde på dem som inte hade betalt.
Uppgift 26

Uppgift 27
Eleverna såg fram emot praktiken. Vetenskapsmannen drevs av nyfikenhet. Eva har en bra relation till sina föräldrar. Finansmannen har byggt upp en stor förmögenhet under årens lopp. Facket måste göra allvar av sin hotelse. Marie har en stark böjelse till godis. Reservofficeren blev inkallad för tjänstgöring. Elevrepresentanterna reserverade sig för förslaget. Säg vad du tycker. Det är inget att hyckla med. De förundrade sig på hur lätt allting gått. De samlade sig till en kraftansträngning och gick i riktning i bollplanen. Prylen, som verkstadsteknikerna hade konstruerat, var användbar till sitt ändamål. Främlingen beskylldes till mordet.

Uppgift 28
Bi – substantiv,
att
sex
man
för
två
vind

hälsa
under
med
vad
ur repa

ända
värja
var

Uppgift 29.
Det regnade. Därför kom han. Huvud bi
Han kom, därför att det regnade. huvud bi
Att han kom, berodde på regnet. huvud bi
Det regnade, men han kom ändå. huvud bi
Han kom faktiskt, trots att det regnade. huvud bi
När det regnade, kom han. bi huvud
Han kom hem, därför att det regnade. huvud bi
Han kom hem, för att det regnade. huvud bi
Han sa, att det regnade. huvud bi
Att hon ville åka med berodde på, att hon gärna ville se matchen. bi huvud
Varför du måste se just den filmen, begriper jag inte. huvud bi
Det gäller att smida, medan järnet är varmt. huvud bi
Varför sa du, att du aldrig hade sett henne förut? bi huvud

Uppgift 30.


Då man hade rest sig från bordet, blev Kunigunda och Can- dide
S p p s
ensamma bakom en skärm. Kunigunda lät sin näsduk falla till
s p
golvet, Candide tog upp den. Kunigunda gav Candi- de i all oskuld
s p s p
sin hand; den unge mannen kysste i all oskuld den unga damens
s p
hand, med egendomlig glöd, ömhet och uttrycksfullhet deras ögon

glänste, deras knän skälvde, de- ras händer förirrade sig.
Herr baron von Thunder-ten-Tronck kom i detsamma för- bi
S p
skärmen, och när han såg denna orsak och denna verkan, jagade
s p p
han Candide ut ur slottet med kraftiga sparkar i hans bak.
s


Uppgift 31

a) Kristina kan spela fotboll s p p a.o
b) Göran vill gärna se på TV s p p a.o
c) Nils fick en ny töja av sin mamma. s p a.o ag
d) Jessica sprang i skogen. s p r.ad
e) Mamma köpte en boll till sin dotter. s p a.o d.o
f) Min bror skickade ett brev till mig. s p a.o d.o
g) Jonny vägrar att äta. s p a.o
h) De spelar ofta gitarr s p t.ad a.o
i) Orkestern ger trummisen en applåd. s p a.o
i) Läraren visar lösningen på tavlan. s p a.o r.ad




Uppgift 32

Bo är helt galen.
S p pf
vi blir glada när vi hör musik
s p pf t.ad
Hon heter Ulrika s p pf
Han kallas Laban s p pf
Läraren anses vara duktig s p pf
Johanna tycks inte förstå någonting s p pf a.o
De förefaller mig inte s p pf
Hon valdes till ordförande
S p pf



Uppgift 33

En dag mojnade vinden och seglet hängde slakt vid masten.
t.ad P s p s.ad r.ad
Tristan lät förtöja skeppet vid en ö och de hundra riddarna från
S p p a.o r.ad a.o
Cornwall steg iland på ön. Endast Isolde och en tärna dröjde kvar
P p r.ad
ombord. Tristan trädde fram till drottningen och försökte lugna
s p p r.ad a.o
hennes hjärta. Solen brände och de blev törstiga och bad om något
a.o s p
att dricka. Barnet gick att hämta dem en dryck, och medan hon

letade fann hon lägeln som Isoldes moder hade anförtrott åt

Brangien.
- jag har funnit vin! ropade flickan. Nej, vin var det inte;
det var lidelse, bitter lycka, ängslan utan ände och döden.
Barnet fyllde en bägare och räckte den till sin
härskarinna. Hon drack i djupa klunkar och därpå gav hon
bägaren till Tristan som tömde den.


















Kommentarer till målet, till lärandeprocessen och till mitt resultat:









Mål 10: kunna inhämta, värdera och ta ställning till information och
kunskap från bibliotek och databaser samt kunna använda datorer för
att skriva och kommunicera:

Här är min målstatus: [Kryssa i din egen utvärdering, eller klistra in J]

__ har ännu inte börjat
__ har börjat
__ endast delvis klar
__ nått målet delvis
__ nått målet i hög grad nöjd
__ nått målet helt och hållet

Så här uppnådde jag målet: [Skriv ”Handledarens förslag” om du följde det; annars skriver du kortfattat hur du gjorde.]



Här är mitt arbete: 1 Epoken: Antiken
2 Sökfras: Antiken
3 Sökmotor: Goggle
4 Antal träffar: 754000
5 Adressen till den sida du valde: susning.nu
6 Detta kan man lära sig/uppleva på sidan (ca 75 ord):
Antikens Grekland är, om man räknar in Kreta, den äldsta högkulturen i världsdelen Europa. Det var ett löst sammanhållet förbund av stadsstater, som slöt sig samman vid krig mot yttre fiender, men annars ofta låg i fejd med varandra. Det är från antikens Grekland vi har filosofer som Sokrates, matematiker som Pythagoras, grekisk religion och grekisk mytologi, namnet på de flesta stjärnbilderna, olympiska spelen o.s.v. Den första urformen av direkt demokrati föddes här. Det var från antikens Grekland som romerska riket lånade det mesta av sin inspiration.

1 Epoken: Upplysningen
2 Sökfras: Upplysningen
3 Sökmotor: Altavista
4 Antal träffar: 31200
5 Adressen till den sida du valde: http://hem.passagen.se/slcarl/historiska_epoker/epoker/upplysningen.html
6 Detta kan man lära sig/uppleva på sidan (ca 75 ord): Upplysningstiden är ett samlingsnamn för 1700-talets Europa då nya politiska, sociala och ekonomiska idéer började växa fram. Begreppet upplysning syftar på tanken om att människa behövde få en ny kunskap lösgjord från kyrkan och envåldshärskande kungar. Europa och framför allt England, Frankrike och Nederländerna var centrum för en världshandel som växte sig allt starkare. Handeln med Asien, Afrika och Amerika blomstrade som aldrig förr. De som drog mest nytta av denna handel och exploatering av handelskolonierna var Europa med dessa länder i spetsen.


1 Epoken: Romantiken
2 Sökfras: Romantiken
3 Sökmotor: eniro
4 Antal träffar: 8960
5 Adressen till den sida du valde: www.mimersbrunn.se/arbeten/836.asp
6 Detta kan man lära sig/uppleva på sidan (ca 75 ord): Romantiken är den sista och kanske enda epok som omfattar både filosofi, diktning, konst vetenskap och musik. Den startade i Tyskland i slutet på 1700-talet och varade in till mitten på 1800-talet. Romantiken utgick från att allt var levande organismer. Jaget var en levande organism, folk var en levande organism, naturen i sig var en levande organism, stenar var levande organismer och tom dikter var levande organismer. Allt var levande och de nya slagorden var känsla, fantasi, upplevelse och längtan.

1 Epoken: Renässansen
2 Sökfras:Renässansen
3 Sökmotor: msn
4 Antal träffar:9694
5 Adressen till den sida du valde: http://hem.passagen.se/slcarl/historiska_epoker/epoker/renssansen.html
6 Detta kan man lära sig/uppleva på sidan (ca 75 ord): Renässans betyder återfödelse och här menar man en pånyttfödelse av den grekiska och romerska antiken.
Den nya synen på människan återfinns inom såväl renässanskonsten som inom den livsåskådning som man kallar "humanismen", med sin grund i Italien. Humanismen uppfattade människan som en i grunden aktiv varelse med stora möjligheter att utvecklas.
Boktryckarkonsten kom att få en stor betydelse vad gäller att sprida nya tankar och åsikter.








Kommentarer till målet, till lärandeprocessen och till mitt resultat:









Mål 11: ha fördjupat sina kunskaper inom något område av svenskämnet utifrån intressen, behov eller vald studieinriktning:

Här är min målstatus: [Kryssa i din egen utvärdering, eller klistra in J]

__ har ännu inte börjat
__ har börjat
__ endast delvis klar
__ nått målet delvis
__ nått målet i hög grad nöjd
__ nått målet helt och hållet

Så här uppnådde jag målet: [Skriv ”Handledarens förslag” om du följde det; annars skriver du kortfattat hur du gjorde.]



Här är mitt arbete: Novell
– Nora, ropar mamma ifrån köket, är det du som har belamrat hela köksbordet med böcker? Att det aldrig kan vara någon ordning i det här huset. Det ser ju ut som en svinstia överallt. Mamma har fått nån slags städnoja eller något åt det hållet. Det ska vara kliniskt rent överallt, det får inte ligga någonting på golvet och skorna ska stå i snygga rader på skohyllan. Annars blir hon helt galen. Det är ännu värre nu när pappa är borta. Vilket han är ganska ofta. Han reser runt hela världen och säljer någon slags ståltråd till pappersmassabruken. Fråga inget mer om det, för jag är inte så insatt i det. Just nu är han i Indonesien och Thailand. Som tur är så kommer han hem nästa vecka, då kanske mamma blir lite lugnare.



När jag kom hem ifrån skolan en dag så ser jag hur mamma står alldeles tårögd i telefonen. Jag trodde först att det har hänt något med mormor för hon har just haft en hjärnblödning och ligger på sjukhuset, men sedan förstod jag att det var något värre. Att det handlade om pappa. Det som absolut inte fick hända, pappa är räddningen i mitt liv. Det är han som bidrar till det mesta roliga i den här familjen och har stöttar en i vilken idrott det än gäller. Jag kunde verkligen inte se framför mig att det gick att leva ett roligt liv utan honom. Det var bara jag av mina syskon som hade kommit hem så jag kunde inte sitta och spåna med dom vad som kunde ha hänt pappa. Jag gick med förskräckta steg in i vardagsrummet och satte på TV: n. Det var bäst att låta mamma prata klart först innan jag började fråga ut henne. Jag försökte att inte lyssna på mamma och titta på tv: n istället, men det gick inte. Det enda jag hörde var mammas gråtfyllda röst. Så äntligen hade hon pratat klart, hon kom in i vardagsrummet och slog sig ner bredvid mig och började gråta på riktigt. Eftersom hon grät så förstod jag att det var något hemskt så då började jag också gråta. Efter att vi suttit där och hållit om varandra i säkert tio minuter tog mamma mod till sig och började berätta vem det var som ringde och vad han sa. Det visade sig att de ringde ifrån svenska ambassaden i Thailand och sa att pappa var anmäld förvunnen. Han och hans kollega hade varit och ätit middag och tog en taxi tillbaka till hotellet. När det kom fram hade kollegan gått in till sitt hotellrum medan pappa satt kvar i taxin och skulle betala. Nästa morgon när Lasse (kollegan) knackar på pappas rum för att gå ner och äta frukost är det ingen där. Sedan tog det stopp, mamma började gråta igen och fick inte ur sig något mer. Så vi fick sitta där en stund till och gråta innan hon tog mod till sig och kunde fortsätta. Det konstiga var att han som satt i receptionen tyckte att han hade sett pappa gå in i hotellet och tagit hissen upp till rummet, men han var inte hundra på att det var pappa. Det var allt de hade sagt förutom att de skulle höra av sig när de hade fått fram något.

Just när mamma hade berättat klart kom min lillebror Ludvig in genom ytterdörren. Han tog av sig skorna och gick som vanligt till kylskåpet för att kolla om det fanns något att äta. Det gör han alltid när han kommer hem oavsett vilken tid på dygnet det är. När han tagit sig ett äpple gick han in i vardagsrummet och såg oss sitta i soffan med tårfyllda ögon. Han stannade och såg ut som ett enda stort frågetecken. För jag är inte den som gråter i första taget. Senaste gången jag grät var när farfar dog för fem år seden, så han förstod att det var något allvarligt. Mamma berättade vad som hade hänt sedan satt vi tyskt som statyer en lång stund. Till slut gick vi in i köket och började laga lite middag, men det var ingen av oss som var särskilt hungriga. Efter maten gick vi in i vardagsrummet igen och satte på en film och bara väntade på att telefonen skulle ringa, men vi var så slut alla tre av det som hade hänt så vi somnade med en gång. Jag vaknade av att mobilen pep. Kunde knappt tro att det var sant när jag såg vem jag hade fått meddelandet ifrån. Det var ifrån Jakob. Jakob har varit min kompis sen ettan och vi har alltid kunnat prata om allt. Han undrade om vi kunde hitta på något. Jag visste inte vad jag skulle göra. Mamma behövde mig nog mer än någonsin här hemma och jag ville verkligen inte missa y information om pappa. Så efter mycket om och men så bestämde jag nig för att svara på meddelandet och säga som det var att pappa var försvunnen och fråga om vi inte kunde träffas någon annan dag.

Klockan var nu åtta och vi hade ännu inte hört något från Thailand. Mamma satt i soffan som en staty och tittade på nyheterna. Det var så konstigt att se henne så där. Hon brukade alltid annars vara antingen arg eller glad, men nu var hon helt stel i ansiktet. Hon visade inte en min. Plötsligt ringde telefonen och hon flög upp ur soffan och störtade in i köket. Jag försökte analysera vem det var hon pratade med och efter ett tag så förstod jag att det var en arbetskamrat. Hon pratade lugnt och sansat vilket hon inte skulle ha gjort om det hade handlat om pappa. När hon hade prata klart kom hon in i vardagsrummet igen och sa ingenting, hon bara gick som en sombi tillbaka till soffan och fortsatte titta på nyheterna.

Nästa morgon låg mamma fortfarande kvar i sängen när jag skulle gå till skolan. Jag tänkte att hon nog behöver sova så jag väckte henne inte. I skolan var allt som vanligt alla pratade om allt och inget lyckligt ovetande om vad som hade hänt mig. Jag tyckte att det inte va någon mening att berätta det får någon, för då skulle dom bara ställa massor med frågor som jag inte kunde svara på. Fast efter ett tag så kände jag skulle nog behöva prata med någon, men det fick vara. Det här var nog den tuffaste dagen i skolan jag har varit med om. Det enda jag tänkte på hela tiden var, undra vad som har hänt pappa, undra vart han är nu och undra om mamma har fått någon ny information. Jag gick som i min egen värld hela dagen, men ingen verkade bry sig.

Dagarna gick och vi hörde fortfarande ingenting nytt om pappa. Och stämningen hemma blev mer och mer uppgiven. Mamma var ledig från jobbet och mina skolarbeten blev bara sämre och sämre. Min matte lärare började under om allt verkligen stod rätt till för jag brukar alltid få MVG på proven men på senaste fick jag bara G och på lektionerna sitter jag bara och tittar ut genom fönstret. Jag sa bara att vi hade lite problem hemma jag vet att jag kanske borde ha sagt som det var man jag har så svårt att erkänna det för mig själv så det är inte så lätt att säga det till andra. Den enda jag hade berättat det för var Jakob, men jag har inte prata något mer med honom för jag har inte orkat. Varje deg när jag kommer hem ifrån skolan och frågar mamma om hon har hört något så suckar hon bara och sätter sig framför TV: n.



En dag ca två veckor efter pappa hade försvunnit satt hon inte framför TV: n när jag kom hem. Hon låg heller inte i sängen eller pratade i telefonen. Jag hann just börja fundera om hon hade gått ut när jag såg att hon satt ute på verandan. Hon satt där och bara glodde ut i skogen. Jag smög mig fram till henne och satte mig på golvet bredvid hennes stol. Först satt jag bara tyskt och tänkte at hon kanske skulle börja berätta vad som hade hänt för någonting var det annars skulle hon aldrig sitta på verandan. Det gör hon bara när vi har gäster eller om det är någon som fyller år. Efter att vi suttit där i säkert tio minuter utan att säga ett ljud så öppnar jag försiktigt munnen och frågar om hon hört något nytt angående pappa. Det dröjer ett tag innan hon börjar berätta. Dom hade just ring ifrån ambassaden i Thailand och berättat at det hade varit en butik alldeles nära hotellet som hade blivit rånad samma kväll som pappa försvann, ägaren till butiken var svårt skottskadad, men han hade klarat sig. Han hade legat på intensiven tills nu och polisen hade fått ur honom att det var en man inne i butiken när den blev rånad och troligtvis hade rånarna tagit med sig honom. Så vitt han kom ihåg så stämde signalementen med pappa. Något mer kunde de inte säga nu och lovade att höra av sig så fort de visste någonting mer. När mamma var klar så tittade hon på mig och sa, vi får nog förbereda oss på det värsta. Sedan kunde varken hon eller jag hålla tårarna borta. Vi satt där en liten stund och höll om varandra innan Ludvig kom hem. Han hörde att vi satt och grät och kom ut till oss på en gång. Mamma berättade för honom vad som hade hänt sedan satt vi där alla tre och grät ett bra tag.

Nästa dag gick jag inte till skolan, jag pallade bara inte. På kvällen tänkte jag att jag måste försöka att träffa någon prata med någon om vad som har hänt. Efter en lång tids fundering kom jag fram till att jag kanske skulle ta och ringa Jakob. han märkte på en gång att det var något som inte stod rätt till så han frågade om jag inte ville komma förbi en stund. Jag kände att det var nog det enda rätta. När jag kom dit så visade det sig att han var ensam hemma och han hade dukat upp glass och maränger vid soffan. Jag blev nästan rörd till tårar. Vi gick in i vardagsrummet och satt oss i soffan. Han satt sig alldeles bredvid nig och höll en arm om min axel. Vad är det som har hänt egentligen? Frågade han men vänlig röst. Jag försökte hålla tårarna borta men det gick inte. Efter jag fått gråta i hans famn några minuter så började jag att berätta allting från början. Just när jag var klar ringde min mobil, jag såg att det var mamma som ringde. Jag svarade med ett försiktigt hej och darrade i hela kroppen. Det hördes att hon var mycket gladare men hon hade fortfarande en mycket lugn och darrig röst. Till slut fick hon fram att de hade hittat pappa vid liv. Han var nu på sjukhuset i Bangkok, men han var inte kontaktbar. De hade hittat honom i ett litet skjul en bit från hotellet. Och polisen hade sagt att det var pappa som rånarna hade tagit. De hade sedan bundit fast honom vid ett bord i det där skjulet och åkt därifrån. De hade sedan blivit fasttagna i en annan del av staden där de försökte råna en annan butik. Jag tro aldrig jag känt en sådan lättnad i hela mitt liv. det var som om jag började leva igen. nästa morgon gick mamma ner till resebtrån och köpte tre biljetter till Thailand.








Kommentarer till målet, till lärandeprocessen och till mitt resultat:










Kurslogg Sv B


Nu är det vecka: ____


Ambitionsnivå:

___Siktar på godkänd
___Siktar på väl godkänd
___Siktar på mycket väl godkänd


Mål

Eleven skall

Mål 1: kunna förmedla egna och andras tankar i tal och skrift:

Här är min målstatus: [Kryssa i din egen utvärdering, eller klistra in J]

__ har ännu inte börjat
__ har börjat
__ endast delvis klar
__ nått målet delvis
__ nått målet i hög grad nöjd
__ nått målet helt och hållet

Så här uppnådde jag målet: [Skriv ”Handledarens förslag” om du följde det; annars skriver du kortfattat hur du gjorde.]



Här är mitt arbete:
Novellanalys Den handlar om en sultan i Indien som har tre söner och han vet inte vem som ska ta över riket eftersom alla är lika var lika vänliga och begåvade. Jag tror att just den här typen av problem fanns mest förr, de var nog inte så vanliga då heller mest finns de i sagor. Språket är lite gammaldags och en del svåra ord men ändå ganska lättläst. Huvudperson: Achmed Mentor: Paribanu och Sultanen Fiende: Ministrarna och häxan. Medhjälpare: Paribanu Räddare: Paribanu Frombytare: Sultanen Achmed är den yngsta sonen, när de tre sönerna ska skjuta pilbåge om vem som ska få ta över riket skjuter han helt klart längst men de hittar aldrig hans pil så Ali hans äldre bror får bli arvtagare. Sen vill han inte vara kvar hemma så han rider för att se om han hittar sin pil. Då träffar han fen Paribanu och han gifter sig med henne och glömmer där med Narunnihar och sin far. Sen så blir han påmind av sin far och börjar hälsa på honom. Efter ett tag när sultanen har förstått vilka krafter fen har börjar hans ministrar inbilla honom att Achmed och Parbanu är på väg att ta över hela riket. Så Sultanen vill inte att Achmed ska återvänd till staden och ger honom ett uppdrag till hans fru som sultanen tror är omöjligt, men Paribannu klarar de. Sultanen frågar då om de vill ta över riket, men de vill hellre leva i sin ” ferike ” och vara lyckliga.

Novellanalys på ”Snöstormen”
Den handlar om en ung flicka som har rika föräldrar. Hon har jätte många beundrare, men den hon älskar får hon inte gifta sig med. En dag så bestämmer det unga kärleksparet att de ska gifta sig i hemlighet. De bestämmer en dag och en plats där de ska mötas. Flickan (som heter Maria) hade gjort upp med sin tjänste flicka att hjälpa henne. När de ska ge sig av möts de av en fruktansvärd snöstorm, men de ger sig av mot den plats där de skulle möta Vladimir. Vladimir ska ge sig av för att möta sin blivande hustru möts han av samma hårda snöstorm och kommer av vägen och åker fel.
Det här är en vanlig saga till en början men har et ovanligt slut.
En del svåra ord men ändå ganska lättläst.

Huvudperson: Maria
Mentor:
Fiende:
Medhjälpare:
Räddare:
Formbytare:

Huvudpersonen är en ung flicka som heter Maria och nästan alla pappor i hela byn vill gifta bort sin son med henne. Men hon är förälskad i en fattig fänrik son var hemma på permission i sin hemprovins. Hennes föräldrar går inte med på att de ska få gifta sig, så de försöker gifta sig i hemlighet. Tackvare en fruktansvärd snöstorm som kommer just när de ska träffas åker Vladimir fel och de gifter sig inte.




Kommentarer till målet, till lärandeprocessen och till mitt resultat:







Mål 2: göra sammanställningar:

Här är min målstatus: [Kryssa i din egen utvärdering, eller klistra in J]

__ har ännu inte börjat
__ har börjat
__ endast delvis klar
__ nått målet delvis
__ nått målet i hög grad nöjd
__ nått målet helt och hållet

Så här uppnådde jag målet: [Skriv ”Handledarens förslag” om du följde det; annars skriver du kortfattat hur du gjorde.]



Här är mitt arbete:






Kommentarer till målet, till lärandeprocessen och till mitt resultat:







Mål 3: göra utredningar samt dra slutsatser och föra fram argument så att innehåll och budskap blir tydliga och anpassade till målgrupp och syfte:

Här är min målstatus: [Kryssa i din egen utvärdering, eller klistra in J]

__ har ännu inte börjat
__ har börjat
__ endast delvis klar
__ nått målet delvis
__ nått målet i hög grad nöjd
__ nått målet helt och hållet

Så här uppnådde jag målet: [Skriv ”Handledarens förslag” om du följde det; annars skriver du kortfattat hur du gjorde.]



Här är mitt arbete:






Kommentarer till målet, till lärandeprocessen och till mitt resultat:







Mål 4: ha utvecklat skrivandet som ett medel för tänkande och lärande och som ett redskap i kommande studier och arbetsliv:

Här är min målstatus: [Kryssa i din egen utvärdering, eller klistra in J]

__ har ännu inte börjat
__ har börjat
__ endast delvis klar
__ nått målet delvis
__ nått målet i hög grad nöjd
__ nått målet helt och hållet

Så här uppnådde jag målet: [Skriv ”Handledarens förslag” om du följde det; annars skriver du kortfattat hur du gjorde.]



Här är mitt arbete:






Kommentarer till målet, till lärandeprocessen och till mitt resultat:







Mål 5: kunna jämföra och se samband mellan litterära texter från olika
tider och kulturer:

Här är min målstatus: [Kryssa i din egen utvärdering, eller klistra in J]

__ har ännu inte börjat
__ har börjat
__ endast delvis klar
__ nått målet delvis
__ nått målet i hög grad nöjd
__ nått målet helt och hållet

Så här uppnådde jag målet: [Skriv ”Handledarens förslag” om du följde det; annars skriver du kortfattat hur du gjorde.]



Här är mitt arbete:






Kommentarer till målet, till lärandeprocessen och till mitt resultat:







Mål 6: kunna jämföra och se samband mellan texter med anknytning till vald studieinriktning:

Här är min målstatus: [Kryssa i din egen utvärdering, eller klistra in J]

__ har ännu inte börjat
__ har börjat
__ endast delvis klar
__ nått målet delvis
__ nått målet i hög grad nöjd
__ nått målet helt och hållet

Så här uppnådde jag målet: [Skriv ”Handledarens förslag” om du följde det; annars skriver du kortfattat hur du gjorde.]



Här är mitt arbete:



En god människa.
Vad innebär det att vara en god människa? Vad tjänar godhet till? Finns det människor som är helt och hållet goda? Kan man vara för god? Det här är frågor som de flesta har funderat över men inte så många kan kanske ge ett bra svar. Jag ska här försöka komma fram till svaren på några av frågorna i alla fall.

I Nick Hornbys roman ”En god människa” som handlar om en familj London anser mamman att hon är en god människa eftersom hon är läkare och hjälper andra hela dagarna. Men hon anser att hennes man gått för långt när han ger bort allt han har i sin plånbok till hemlösa på gatan. Mannen gav sedan bort en av barnens två datorer till kvinnojouren för han hade läst i tidningen att de inte hade någon dator alls till sina barn. Till en början blev både barnen och mamman väldigt upprörda och tyckte att han gjort fel. Men efter ett tag så började ena barnet mer och mer förstå pappans argument och tyckte att han gjorde rätt. Och efter ytterligare en tid så har inte barnen en tanke på att de behöver var sin dator.

Då är frågan vem är egentligen den goda människan av de här två? Det är klart att mamman som hjälper sina patienter gör en god gärning, men är det samma ska som att vara en god människa? Att hjälpa de sjuka är ju hennes jobb, hon gör det mer av plikt än av ren godhet och hjälpsamhet. Hon har i och för sig valt att jobba som läkare, men alla som har ett jobb hjälper ju andra på något sett, men de jobbar oftast inte för att hjälpa andra utan för att tjäna pengar för att överleva. Mannen däremot som skänker pengar till de hemlösa av ren godhet, gör ju någonting som han inte alls måste. Hon tycker att det är för mycket, men man kan ju undra vad pengarna skulle ha gått till om han inte skänkt bort de. Ett nytt dataspel till barnen, en ny kavaj, eller en liten del av en resa till Kreta för att sola och bada kanske. I och för sig vet man inte vad de använder pengarna till, men han har i alla fall gett de en chans att förbättra sitt liv lite. Man kan undra var de gör mest nytta. Sedan när han tar en av barnens datorer som de fått i julklapp och skänker den till kvinnojouren kan man fråga sig om det var en god gärning mot sina barn. Det är klart att det var en god gärning mot kvinnojouren, men jag kan tycka att han nästan är lite för god, om man kan vara det. Det visade sig sedan att barnen inte behövde var sin dator och att det kanske var en jätte god gärning ändå. Han fick då också barnen att se på livet från en lite annan vinkel att man inte behöver ha allt, man kan klara sig ändå.

Ett exempel på vad många skulle säga vara en god människa är Moder Teresa. Men alla kanske inte riktigt vet varför. Hon var född 1910 i Makedonien och hette Agnes Gouxha Bojaxhiu. När hon var arton år valde hon att bli nunna och tog då namnet Syster Teresa efter helgonet Theresa of Lisieux. Lite senare kom hon till Calcutta som katolsk flickskolelärare. 1946 under en längre resa till Darjeeling fick hon en uppenbarelse som skulle komma att bli avgörande i hennes liv. ” I realized that I had the call to take care of the sick and the dying, the hungry, the naked, the homeless – to be God’s Love in action to the poorest. That was the beginning of the Missionaries of Charity”, berättade hon. Efter två år börjar hon sitt arbete i slummen och efter ytterligare några år får hon tillåtelse av myndigheterna att använda ett nedlagt tempel för att ta hand om gamla och sjuka. Hon och hennes medarbetare hämtade döende människor från gatan för att vårda dem under sina sista dagar i livet. Moder Teresa belv 2003 saligförklarad av påven Johannes Paulus II och fick nobels fredspris 1979.

Nu börjar vi närma oss en riktigt god människa. Hon tar visserligen hand om människor liksom mamman i Nick Hornbys roman, men Moder Teresa gör det helt frivilligt och får inga pengar för det. Men å andra sidan fick hon en uppenbarelse från Gud och då kanske känner sig tvingad att göra det.

Nu har jag bara tagit upp den goda sidan hos de här människorna och sagt att de är goda människor för de goda insatser de gjort. Jag tror inte att en människa kan vara endast god och bara göra goda saker. Vad är nu goda saker för något? Jo, vad de flesta anser vara gott är lika med osjälviskt, oegoistiskt. Att man offrar sig själv för andra. Vissa offrar sig mer än andra. Vi tar först mamman i ”En god människa” så offrar hon inte alls särskilt mycket för att bota hennes patienter. Om vi sedan jämför med pappan som först skänker pengar ur egen ficka till hemlösa och sedan ger bort en av barnens datorer så offrar han ju pengar som han kunde ha gjort något roligt för själv och datorn var i och för sig inte hans men det var ändå en uppoffring. Visst var det en mycket god insats och just då skulle man nog kunna kalla honom en god människa, men det går nog ingen nöd på honom, han har pengar så det räcker och blir över ändå. Frågan är om han gjort samma sak om han bara hade lite pengar och själv skulle få det ganska svårt och verkligen offra sig själv. Det är vad jag skulle kalla en riktigt god människa. Men en människa som kan offra allt kanske till och med sitt liv för en annan utan att själv tjäna någonting på det tror jag inte att man kan finna.

Okej, då ska vi se vad jag har kommit fram till. En riktigt god människa är en som är helt osjälvisk och kan offra vad som helst för en annan person eller för den del ett djur. Och sådana människor är väldigt, väldigt ovanliga om de ens finns. Men det finns människor som gör väldig goda gärningar för allt möjligt. Hur mycket goda gärningar man än gör så finns det alltid en gräns där egot och överlevnadsinstinkten tar över. Alla gör goda gärningar, men vissa gör fler än andra.


Kommentarer till målet, till lärandeprocessen och till mitt resultat:







Mål 7: ha tillägnat sig och ha kunskap om centrala svenska, nordiska och
internationella verk:

Här är min målstatus: [Kryssa i din egen utvärdering, eller klistra in J]

__ har ännu inte börjat
__ har börjat
__ endast delvis klar
__ nått målet delvis
__ nått målet i hög grad nöjd
__ nått målet helt och hållet

Så här uppnådde jag målet: [Skriv ”Handledarens förslag” om du följde det; annars skriver du kortfattat hur du gjorde.]



Här är mitt arbete:






Kommentarer till målet, till lärandeprocessen och till mitt resultat:







Mål 8: ha stiftat bekantskap med författarskap från olika tider och
epoker:

Här är min målstatus: [Kryssa i din egen utvärdering, eller klistra in J]

__ har ännu inte börjat
__ har börjat
__ endast delvis klar
__ nått målet delvis
__ nått målet i hög grad nöjd
__ nått målet helt och hållet

Så här uppnådde jag målet: [Skriv ”Handledarens förslag” om du följde det; annars skriver du kortfattat hur du gjorde.]



Här är mitt arbete:






Kommentarer till målet, till lärandeprocessen och till mitt resultat:








Mål 9: kunna göra iakttagelser av och diskutera språkliga skillnader som
exempelvis kan bero på ålder, kön, yrke, uppväxtort och bostadsort:

Här är min målstatus: [Kryssa i din egen utvärdering, eller klistra in J]

__ har ännu inte börjat
__ har börjat
__ endast delvis klar
__ nått målet delvis
__ nått målet i hög grad nöjd
__ nått målet helt och hållet

Så här uppnådde jag målet: [Skriv ”Handledarens förslag” om du följde det; annars skriver du kortfattat hur du gjorde.]



Här är mitt arbete: Högboda:
Tätort i Värmland. Den har vuxit fram kring byn Lerboda strax söder om sockenkyrkan som ligger vid järnvägsstationen. Den öppnades 1871 och fick namnet Boda efter socknen. Det fanns andra orter som hade liknande namn så 1917 byttas namnet till Högboda. Högboba betyder ungefär: bebyggelsen är belägen på mindre höjder.

Nacka:
Stad i Södermanland och Uppland. Namnet innehåller ordet nacke som betyder ´bergshöjd´, som troligen syftas på Nackabergets utsprång åt öster vid Nackaåns mynning i Järlasjön.

Duved:
Tätort vid Åre i Jämtland. Tätorten omfattar flera byar bland andra Duved, som fått namnet ifrån järnvässtationen som anlags på byn Hamres mark 1881. Järnvägsstationen tog namnet Duved efter poststationen som inrättades 1865. Namnet kommer troligtvis ifrån ljudet av Indalsälven som tycks låta som duvkvitter. Ed kommer sen från att gå utmed vatten, med syftning på en gångsträcka förbi forsen.

Åhus:
Tätort i Skåne. Namnet kommer ursprungligen från sammansättningen av a (å) och os (mynning) med syfte på läget vid mynningen av Helge å. Det fanns en borg här redan på 1100-talet, men blev stad 1617. Den nuvarande namnformen kan ha uppstått via ett Aosa hus, dvs. ett namn på borgen med hus i betydelsen ´befästning´.

Danmark:
Danmark ligger strax utanför Uppsala. Innehåller dialektordet dan som betyder sankmark och mark betyder gränsskog eller gränsområde. Namnet kan ursprungligen syftat på sanka ängsmarker på gränsen till det gamla folklandet Tirurdaland och Attundaland. Det har troligtvis ingenting med riket Danmark att göra.

Pajala:
Tätort i Norrbotten. Ortnamnet är bildat till personnamnet Pajainen i det namnet ingår Paja, vilket betyder smedja, la är ett tillägg för att visa att det är en boplats.

Möklinta:
Tätort i Västmanland. Namnets ursprung kommer från dialektordet löt som betyder ’betesmark’ eller tidigare ’sluttning’. Förleden innehåller troligen ett namn på sluttningarna ner mot Storsjön. Den fornsvenska namnet myk-litta blev så småningom till mökleta som på 1600-talet omvandlades till Möklinta, klint betyder höjd. Bebyggelsen har vuxit runt kyrkan.

Döda fallet:
Torrlagt vattenfall. En fors på Indalsälven som torrlades den 6 juni 1796, innan torrläggningen hette fallet Storforsen och hade en fallhöjd på 30 meter. Torrläggningen blev en följd av ett försök att bygga en timmerflottningskanal på sidan om Storforsen från Ragundasjön. Försöket misslyckades när den kraftiga vårfloden sköljde med sig sandvallen, tömde Ragundasjön och tog en ny väg på sidan om Storforsen.

Ytterån:
Tätort in Jämtland. Orten har namnet efter järnvägsstationen som öppnades 1882. Kvarnar och smedjor fanns sedan tidigare längs med forsen. Namnet kommer från vattendraget mellan Alsensjön och Storsjön.






Kommentarer till målet, till lärandeprocessen och till mitt resultat:







Mål 10: känna till några väsentliga drag i hur det svenska språket har
utvecklats från äldsta tider till våra dagar:

Här är min målstatus: [Kryssa i din egen utvärdering, eller klistra in J]

__ har ännu inte börjat
__ har börjat
__ endast delvis klar
__ nått målet delvis
__ nått målet i hög grad nöjd
__ nått målet helt och hållet

Så här uppnådde jag målet: [Skriv ”Handledarens förslag” om du följde det; annars skriver du kortfattat hur du gjorde.]



Här är mitt arbete:






Kommentarer till målet, till lärandeprocessen och till mitt resultat:










4: Betygskriterier

SV1201 - Svenska A
100 poäng inrättad 2000-07 SKOLFS: 2000:2
Betygskriterier
Kriterier för betyget Godkänd
Eleven formulerar sig sammanhängande i tal och skrift i både formella och informella sammanhang med hänsyn till mottagaren.Eleven håller korta muntliga anföranden inför grupp, deltar i samtal och diskussioner, följer grundläggande regler och bemödar sig om att bli förstådd. Eleven rådfrågar vid behov språkliga handböcker, använder sig i skrift av grundläggande regler för språkets bruk och byggnad samt skiljer på talat och skrivet språk.Eleven sammanfattar huvudinnehållet i olika slags texter. Eleven läser både i utdrag och i sin helhet saklitterära och skönlitterära texter från olika tider och kulturer, sammanfattar innehållet och formulerar egna tankar och iakttagelser kring läsningen.Eleven gör enklare informationssökningar på bibliotek och i databaser och resonerar om källornas tillförlitlighet.Eleven använder dator för att producera egna texter och för att kommunicera med andra.
Kriterier för betyget Väl godkänd
Eleven argumenterar konstruktivt i gruppdiskussioner och håller intresseväckande och väl disponerade anföranden inför grupp.Eleven skriver i huvudsak korrekt såväl berättande som utredande texter där tankegången klart framgår.Eleven tillämpar i sitt skrivande sin kunskap om hur en skrivprocess går till.Eleven läser även mer avancerade texter av olika slag, relaterar det lästa till sina kunskaper och erfarenheter och reflekterar över innehåll och form.Eleven visar initiativ vid valet av olika slags informationskällor och granskar källorna kritiskt.
Kriterier för betyget Mycket väl godkänd
Eleven använder i såväl tal som skrift stilmedel som är effektfulla och slående och anpassar sitt budskap så att det både berör och förstås av mottagarna.Eleven bearbetar självständigt och insiktsfullt sina texter utifrån sina teoretiska kunskaper om språk och litteratur.Eleven gör jämförelser mellan olika tiders sätt att skildra olika motiv i skilda kulturer och relaterar dem till sin egen tid och sin egen livssituation.



SV1202 - Svenska B
100 poäng inrättad 2000-07 SKOLFS: 2000:2
Betygskriterier
Kriterier för betyget Godkänd
Eleven samlar, sovrar och sammanställer med handledning material för muntlig och skriftlig framställning ur olika informationskällor, argumenterar och drar slutsatser i en form som är anpassad efter målgrupp och syfte.Eleven tillägnar sig litterära texter från skilda epoker och kulturer via böcker, teater och film och påvisar samband och skillnader.Eleven diskuterar innehåll, gestalter och bärande tankar i texterna och redovisar sina intryck i tal och skrift.Eleven redogör för några betydelsefulla författarskap och idéströmningar.Eleven redogör för huvuddragen i utvecklingen av svenska språket, gör iakttagelser och reflekterar över historiska och sociala språkskillnader och minoritetsspråkens ställning i Sverige.
Kriterier för betyget Väl godkänd
Eleven söker uppslagsrikt på egen hand relevant material för skriftlig och muntlig framställning samt granskar och värderar informationen.Eleven planerar i tal och skrift sin framställning väl och förmedlar med stilistisk säkerhet i olika sammanhang erfarenheter, kunskaper och underbyggda åsikter på ett intresseväckande och övertygande sätt. Eleven analyserar och tolkar självständigt litterära texter och använder sig av litterära begrepp. Eleven reflekterar vid läsningen av texter över de samhälleliga och kulturella faktorer som format texten och över textens giltighet för vår tid.Eleven gör iakttagelser om bildbaserade mediers uttrycksmedel och analyserar självständigt sådana medier.Eleven exemplifierar olika varianter av det svenska språket som sociolekter, dialekter och stilnivåer samt redogör för minoritetsspråken och deras ställning i Sverige. Eleven redogör för grunddragen i de europeiska språkens släktskap, ursprung och deras påverkan på svenska språket samt påvisar utifrån textstudier likheter och skillnader mellan de nordiska språken.
Kriterier för betyget Mycket väl godkänd
Eleven läser texter av många olika slag och diskuterar och analyserar texterna i förhållande till den miljö, den tid och det samhälle där de har uppstått.Eleven tolkar bildspråk och uppfattar olika innebörder i lästa texter.Eleven analyserar och bedömer i tal och skrift argumentationen i olika slags texter och medier och drar egna slutsatser.




SV1205 - Svenska C - muntlig och skriftlig kommunikation
50 poäng inrättad 2000-07 SKOLFS: 2000:2

Betygskriterier
Kriterier för betyget Godkänd
Eleven följer i sitt skrivande med viss hjälp skriftspråkets normer och i sin muntliga framställning de normer som gäller för det offentliga språket i tal. Eleven resonerar om texters och andra mediers innehåll, form och budskap.Eleven sovrar och värderar inslag i olika källor och sammanställer med handledning dessa till egna korta utredningar, rapporter och presentationer så att huvudpunkterna framgår. Eleven omarbetar sina texter och utnyttjar andras synpunkter.Eleven utnyttjar digital teknik för att göra enklare presentationer.Eleven redogör för olika aspekter av språket som kommunikationsmedel och analyserar och modifierar sitt språk efter den aktuella situationen.
Kriterier för betyget Väl godkänd
Eleven anpassar sig i tal och skrift till det offentliga språkets normer. Eleven söker på egen hand i olika källor, granskar dessa kritiskt samt utformar på egen hand utredningar, rapporter och presentationer, där eleven gör bedömningar och drar slutsatser. Eleven ger konstruktiva kommentarer till andras texter.Eleven utnyttjar digital teknik, till exempel multimedia, för mer avancerade presentationer.Eleven analyserar olika språkliga sammanhang och visar förståelse för de många variationer av språket eleven möter i samhället.
Kriterier för betyget Mycket väl godkänd
Eleven visar vid analys av talat och skrivet språk hur språket speglar samhälleliga, kulturella och individuella skillnader.Eleven granskar och värderar kommunikation av olika slag utifrån teoretiska kunskaper inom området, drar egna slutsatser och tillämpar sina kunskaper och erfarenheter i både tal och skrift.Eleven prövar olika uttrycksmedel och vägar för att framföra budskap, granskar och drar slutsatser om effekter på mottagaren samt bearbetar och experimenterar för att uppnå avsedd verkan.
Skolverket 2003-04-27